luni, 31 mai 2021

17 curiozitati despre statiile de metrou din Moscova

 17 curiozitati despre statiile de metrou din Moscova

Metroul din capitala Rusiei nu este doar mijlocul de transport folosit de milioane de oameni in fiecare zi, acesta este un adevarat muzeu. Statiile impunatoare fura privirile oricui – fie ca este turist sau localnic. Acestea parca sunt cel mai accesibil muzeu al Moscovei care iti ofera nenumarate mozaicuri, fresce, sculpturi sau vitralii cu care sa iti hranesti pasiunea pentru arta, si asta fara sa fi intrat intr-un muzeu propriu-zis.
Statiile fac parte din patrimoniul cultural rusesc si sunt fascinante din diferite motive, fie datorita istoriei constructiei, locatiei sau aspectului estetic. Insumate (metroul propriu-zis alaturi de MCC si MCS), exista 333 de statii de cale ferata subterana (15 linii), intinzandu-se pe o suprafata de 780 km. Nu degeaba este considerat a fi al 6-lea cel mai lung metrou din lume, dar si unul dintre cele mai vrednice din Europa. In anul 2019 s-au efectuat aproximativ 2.5 miliarde de calatorii (undeva la peste 9 milioane de oameni zilnic calca pragul statiilor de metrou din capitala - numar aproape dublu fata de Londra, de exemplu).
Cu totii stim ca statiile de metrou din Moscova sunt deosebit de frumoase, dar in afara de asta, ce stim despre metroul de aici? Exista multe pareri, superstitii si curiozitati, pur si simplu lucruri interesante pe care s-ar putea sa nu le fi stiut inca.
Asa cum se intampla in orice alt loc, localnicii sunt cei care dau orasului/tarii un farmec aparte, de aceea printre cele de mai jos se vor regasi si informatii pe care le-am aflat de la prietenii nostri din Rusia, asta pentru a face totul putin mai picant.
1. Stiti cat este de eficient sistemului de transport subteran al Moscovei? Pare a fi greu de intrecut (la nivel european, cel putin), avand in vedere faptul ca programul plecarilor este foarte precis. Acuratetea de aproximativ 99.99% in ceea ce priveste orarul (conform Departamentului de Transport al Moscovei), face sistemul de transport subteran sa fie unul dintre cele mai eficiente, ba mai mult, metroul moscovit este detinator de recorduri la cele mai putine intarzieri, dar si sosiri care se incadreaza in intervalul orar stabilit…
Destul de impresionant daca luam in considerare faptul ca in timpul orelor de varf diferenta dintre trenuri poate fi de numai 90 de secunde. Acest lucru limiteaza aglomeratia si asigura transport rapid dintr-un punct in altul. Pentru noi era surprinzator ca nu am avut parte de inghesuielile pe care le-am intampinat in metroul din Londra, Kiev sau Paris, ceea ce este un mare bonus de adaugat la atuurile statiilor din Moscova. In plus, am adauga noi ca statiile de aici sunt cele mai curate din cele pe care le-am vazut in Europa.
Tip! Am fost putin surprinsi de casele de bilete semnalate cu We Speak English. Mai tarziu am aflat ca inainte de Cupa Mondiala de Fotbal din 2018 s-a derulat o campanie prin care casierii au urmat un curs intensiv de limba engleza. Astfel, daca rusa nu este tocmai punctul tau forte, vei putea fi asistat de cei de la case fara probleme in limba engleza.
2. Atmosfera din statiile de metrou este incantatoare, la propriu. Se afla in derulare un proiect fantastic (Muzica in metrou) care le ofera posibilitatea artistilor sa cante live. Aproximativ 15 statii devin scene pentru trupe sau artisti alesi de jurati. Trecatorii se bucura de concerte gratuite (muzica de toate genurile!) bine organizate (astfel incat sa nu ingreuneze circulatia la ore de varf), iar interpretii isi cresc audienta - benefic pentru ambele parti.
3. Primul gand de a incepe constructia unui metrou apare in Moscova inca in anul 1875, care apoi este discutat activ in 1902, dar constructia in sine a inceput abia in 1931. Primele 13 statii au fost deschise pe 15 mai 1935.
4. De stiut, mai ales daca aveti un interes pronuntat pentru istoria metroului, este ca puteti gasi si un muzeu – Public Museum of the Moscow Metro – in statia Vystavochnaya.
5. Nu veti gasi cosuri de gunoi in statiile de metrou din motive de siguranta.
6. Pentru a ii ajuta pe cei cu deficiente de vedere s-a abordat o tehnica de vociferare interesanta. Sa bagati de seama cand sunteti in tren ca daca va indreptati spre centru vocea va fi una de barbat, pe de alta parte daca o luati dinspre centru spre suburbii, vocea va fi feminina. Partea mai amuzanta ar fi interpretarea localnicilor: inspre centru - vocea barbateasca este seful care te cheama despotic la munca, iar spre suburbii vocea femeii este cea a sotiei care te cheama iubitoare acasa.
7. Asa cum am pomenit mai devreme primele statii au fost deschise abia in 1935, insa se zvoneste ca biserica a fost impotriva si a intarziat procesul, venind cu un contraargument care spunea ca ar fi nepotrivita coborarea omului in subteran fata de Dumnezeu.
8. Ca si in cazul altor tari, statiile de metrou au servit drept adapost in timpul razboiului. Se spune ca peste jumatate de million de oameni s-au refugiat aici si, mai mult decat atat, ca ar fi existat pana si magazine, biblioteci si mici frizerii, vagoanele trenurilor serveau drept case – practic vorbim despre mini orasele in statiile de metrou. De curiozitate, oare doar „se spune” sau era asa?
9. Vorbind despre perioada razboiului, lucrarile pentru transportul suburban al Moscovei au continuat, construindu-se in acest timp 7 statii noi.
10. Un alt zvon ar fi existenta unor tunele secrete, un Metro-2 (construit inca pe vremea lui Dmitriy Donskoy – ~1359), care a fost apoi transformat de catre bolsevici intr-un pasaj de evadare in cazul in care Kremlinul ar fi fost asediat. Cu timpul, acest pasaj a fost descoperit si de biserica, care a construit tunele de legatura, astfel incat pasajul initial sa poata fi folosit si de patriarhi in cazul invaziilor. Unii istorici spun ca in aceste tunele se ascunde armamentul si cartile poleite cu aur ale lui Ivan Grozny.
In fine, multe nu au iesit la iveala despre acest sistem subteran paralel cu metroul folosit de cetateni, fiind probabil si astazi un plan secret de evadare pus la punct in timpul conducerii staliniste. Insa existenta acestui tunel nu este nici confirmata, nici negata de cei de la securitate sau administratorii metroului.
11. Mai mult decat atat, se zvoneste ca ar exista un orasel subteran intreg (in fostele buncare construite pentru apararea impotriva bombelor) cu o cafenea, cinema, sala pentru poker si o fabrica de cusut. Se presupune ca aici au fost gasiti locuind ilegal peste 200 de imigranti din Asia Centrala.
12. Un tunel subteran de aproximativ 17 km lungime leaga Kremlinul de buncarul lui Stalin (langa statia de metrou Izmailevskaya), construit prin 1930. Azi acesta este deschis pentru vizitatori. Un alt buncar se afla langa statia Taganskaya, 18 nivele sub pamant, fiind la acelasi nivel cu linia circulara. Construit in timpul Razboiului Rece, acesta a devenit Muzeu dedicat Razboiului Rece.
13. Statia Vorobyovy Gory este singura statie (din Moscova si prima din Rusia) localizata pe un pod pe 2 nivele. Locatia ofera privelisti fascinante asupra raului Moscova si a Universitatii de Stat din Moscova (fiind si singura statie de metrou din oras cu geamuri), de aceea am recomanda sa puneti aceasta statie pe lista celor pe care vreti sa le vizitati, alaturi de cele mai frumoase statii de metrou din Moscova.
14. Avem si superstitii. Statuile de bronz din statia Ploshchad Revolyutsii ne vin in ajutor in diverse imprejurari tuturor. Conform spuselor rusilor, mangaierea nasului catelului iti va aduce noroc la fiecare colt. La fel se intampla si in cazul altor statui, cum ar fi cea a cocosului, a marinarului, a soldatului, a studentului etc.
Toata aceasta poveste a pornit de fapt de la o problema studenteasca – amintindu-si de examene in ultima zi, tot ce le mai ramanea tinerilor era sa isi puna speranta intr-un miracol din partea fortelor mistice, care intr-un mod putin amuzant au luat forma statuilor din statia de metrou. Doar sa ne imaginam ca cel putin 3 din 10 trecatori se opresc sa isi ia portia de noroc de la statui. Ei bine, asta a devenit o credinta care, intr-un fel sau altul, a adus farmec statiei pe de o parte, iar pe de alta o degradare mai rapida a statuilor. Deteriorarea este vizibila cu ochiul liber, incercati sa priviti mai atent la catel, de exemplu – daca initial sculptura reproducea blana animalului realistic, acum incepe sa semene din ce in ce mai mult cu un catel fara blana. Noi am fi curiosi care este situatia acestei credinte in contextul pandemiei..
15. Legenda referitoare la linia circulara a metroului moscovit spune ca in timpul discutiilor despre construirea metroului Stalin a asezat o ceasca cu cafea pe harta, care a creat un cerc cafeniu in jurul centrului orasului. Conducatorul sovietic a ordonat construirea unei astfel de linii. Aceasta se presupune a fi povestea din spatele liniei circulare a metroului si de aceea astazi linia este marcata pe harta cu o culoare maronie.
16. Metroul este unul din locurile alese deseori de cei care comit sinucideri, de aceea s-a anuntat de catre autoritatile din Moscova ca se testeaza un fel de sistem de inteligenta artificiala prin care conductorul de metrou ar fi notificat daca se afla persoane pe sinele de tren.
17. Statiile de metrou sunt puse si in context social si artistic, mai exact au devenit scene pentru spectacole in cadrul unui proiect – Metro Night. De exemplu, statia Mayakovskaya a gazduit premiera sezonului 7 al serialului Urzeala Tronurilor.
Personal, cu cat aflam mai multe lucruri despre un anumit loc ne face fie sa plecam cat mai departe de el, fie sa aflam si mai multe. In cazul metroului moscovit, cele aflate ne fac sa ne placa si mai mult Moscova.
Cel mai fain lucru dintre cele mentionate mai sus ni se pare ca ar fi legatura utilitatii metroului cu frumosul si arta. Faptul ca statiile de metrou devin scene pentru concerte de muzica clasica, rock sau de orice fel este o modalitate cum nu se poate mai buna de a crea o atmosfera deosebita astfel incat sa faca ziua mai buna celui care trece pe acolo.
(PoftadeCalatorii)















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu